>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل رهیافت‌های تربیتی فمینیسم مدرن و پست‌مدرن و نقد آن برمبنای تعلیم‌وتربیت اسلامی  
   
نویسنده احمدآبادی آرانی نجمه ,شکاری عباس ,احمدی هدایت حمید
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 39 - صفحه:35 -52
چکیده    هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافت‌های تربیتی فمینیسم مدرن و پست‌مدرن و نقد آن برمبنای تعلیم‌وتربیت اسلامی با استفاده از روش‌های تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافته‌های پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهان‌شمول، تاکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانه‌انگاری جنسیتی و در فمینیسم پست‌مدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسان‌ها به‌‌ویژه تفاوت‌های میان زنان و مردان، تردید در روایت‌های کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تاکید شده است. فمینیسم مدرن و پست‌مدرن تربیتی، در‌عین‌اینکه، یک‌سری موانع و مشکلات را از زنان گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالش‌هایی را برای بشریت و به‌ویژه زنان ایجاد کرد که  برمبنای آموزه‌های اسلامی می‌توان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها می‌توان بر چشم‌پوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسب‌محوری؛ نسبیت‌گرایی و بی‌ثباتی اخلاقی در فمینیسم پست‌مدرن؛ غایت‌های متفاوت در اکتساب علوم در آموزه‌های تربیتی فمینیسم (مدرن و پست‌مدرن) و اسلام؛ تاکید افراطی فمینیسم پست‌مدرن بر گفتمان به‌جای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده به‌مثابه اصلی‌ترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد.
کلیدواژه فمینیسم مدرن، فمینیسم پست‌مدرن، تربیت اسلامی، نقد و بررسی
آدرس دانشگاه پیام نور تهران, ایران, دانشگاه کاشان, دانشکده علوم انسانی, ایران, دانشگاه شاهد تهران, ایران
پست الکترونیکی h-ahmadi@shahed.ac.ir
 
   An Analysis of the Educational Approaches of Modern and Postmodern Feminism and Their Criticism on the Basis of Islamic Education  
   
Authors Shekari Abbas ,Ahmadi Hedayat Hamid ,Ahmad Abadi Arani Najmeh
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved