|
|
تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
احمدآبادی آرانی نجمه ,شکاری عباس ,احمدی هدایت حمید
|
منبع
|
پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1397 - دوره : 26 - شماره : 39 - صفحه:35 -52
|
|
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی با استفاده از روشهای تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهانشمول، تاکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانهانگاری جنسیتی و در فمینیسم پستمدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسانها بهویژه تفاوتهای میان زنان و مردان، تردید در روایتهای کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تاکید شده است. فمینیسم مدرن و پستمدرن تربیتی، درعیناینکه، یکسری موانع و مشکلات را از زنان گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالشهایی را برای بشریت و بهویژه زنان ایجاد کرد که برمبنای آموزههای اسلامی میتوان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها میتوان بر چشمپوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسبمحوری؛ نسبیتگرایی و بیثباتی اخلاقی در فمینیسم پستمدرن؛ غایتهای متفاوت در اکتساب علوم در آموزههای تربیتی فمینیسم (مدرن و پستمدرن) و اسلام؛ تاکید افراطی فمینیسم پستمدرن بر گفتمان بهجای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده بهمثابه اصلیترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد.
|
کلیدواژه
|
فمینیسم مدرن، فمینیسم پستمدرن، تربیت اسلامی، نقد و بررسی
|
آدرس
|
دانشگاه پیام نور تهران, ایران, دانشگاه کاشان, دانشکده علوم انسانی, ایران, دانشگاه شاهد تهران, ایران
|
پست الکترونیکی
|
h-ahmadi@shahed.ac.ir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
An Analysis of the Educational Approaches of Modern and Postmodern Feminism and Their Criticism on the Basis of Islamic Education
|
|
|
Authors
|
Shekari Abbas ,Ahmadi Hedayat Hamid ,Ahmad Abadi Arani Najmeh
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|