>
Fa   |   Ar   |   En
   شایستگی‌های مربی در زمینۀ تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی  
   
نویسنده سلمانی عباسعلی
منبع پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - 1396 - دوره : 25 - شماره : 36 - صفحه:5 -30
چکیده    یکی از دغدغه‌های اساسی در روند تربیت به عامل تربیت‌کننده و به‌عبارتی مربی که باید متربی را تربیت نماید اشاره دارد. این مربی باید دارای ویژگیها و شایستگی‌های خاصی باشد تا بتواند به وظیفه آموزش و تربیت به‌طور توامان عمل نماید. محقق برای دستیابی به شایستگی‌های مربی در قالب مقاله‌ای علمی به‌دنبال یافتن پاسخی مستدل به این سوال‌ است که ویژگیهای مربی چیست و چه ابعاد و عواملی دارد تا بدین وسیله گامی علمی در راستای کمک به تربیت برداشته شود. این بررسی با استفاده از روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی و استفاده از نظر استادان و مربیان یکی از دانشگاه‌های نظامی مستقر در تهران، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و فیش‌برداری بود که در همه بخشها از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مولفه‌های شایستگی‌های مربیان در زمینه تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی به ترتیب اولویت عبارت است از: ولایت‌پذیری، مبانی اعتقادی، مهارتهای حرفه ای و تخصصی معلمی، صداقت، آمادگی جسمانی و روانی، شئون مربیگری، احترام به متربی، خویشتن‌داری و ثبات هیجانی، سعه صدر، اعتماد به نفس، اعتبار حرفه ای، توانایی در سه حیطه یادگیری (دانشی، نگرشی و روانی حرکتی)، دانش عمومی و حرفه‌ای. هدف این پژوهش شناسایی شایستگی های جهادی، شایستگی‌های ارزشی، شایستگی‌های حرفه‌ای تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی و شایستگی‌های سازمانی است.
کلیدواژه شایستگی، مربی، تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی
آدرس دانشگاه جامع امام حسین (ع), ایران
پست الکترونیکی dr.salmani@yahoo.com
 
     
   
Authors
  
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved