>
Fa   |   Ar   |   En
   عوامل اجتماعی موثر بر پرورش اخلاقی جوانان برای رعایت انصاف، به‌منزله هنجار اخلاقی صدرنشین  
   
نویسنده نقدی وحید ,تولایی نوین
منبع مسائل اجتماعي ايران - 1393 - دوره : 5 - شماره : 2 - صفحه:117 -139
چکیده    هنجار اخلاقی انصاف به منزله تجلی عدالت در سطح جامعه، مهم ترین معیار رفتاری برای توزیع منابع است. این مقاله نیز درجهت تحلیل اجتماعی این قاعده رفتاری تنظیم شده است. رویکرد اصلی این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ چراکه در آن به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریه های تربیتی توجه و از تقلیل گرایی مرسوم اجتناب شده است. روش انجام تحقیق، بنابه امکانات و ماهیت، پیمایش درون موردی از نُه دبیرستان در سطح استان تهران و 739 دانش آموز است. در این مقاله، هنجار اخلاقی انصاف به دو بُعد اصلی عام گرا و خاص گرا تقسیم شده است که شعاع به کارگیری این هنجار را مطمح‌نظر دارد. فرضیه های تحقیق ازطریق شواهد کمی و کیفی به‌لحاظ تجربی تایید می‌شوند. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه حاکی از آن است که در سطح فرد، متغیرهای تعهد خاص گرا، اعتماد عام گرا، و صداقت عام گرا بیشترین نقشِ تقویت‌کننده را در تمایل جوانان برای رعایت عام گرای هنجار انصاف دارا هستند. در سطح خانواده، ویژگی های هم گامی و مذهب مهم ترین عوامل مقوم انصاف عام گرا هستند. در سطح مدرسه، هم گامی در مدرسه بیشترین نقش را در تقویت انصاف عام گرا دارد و در سطح جامعه، میزان ارزیابی از گسترش عدالت در انصاف عام گرای جوانان نقش منفی ایفا می‌کند.
کلیدواژه هنجار انصاف ,هنجار اخلاقی ,تربیت اخلاقی ,عام گرایی ,خاص گرایی ,Norm of fairness ,Moral norm ,Moral education ,Generalism ,Individualism
آدرس دانشگاه شهید بهشتی, دانش‌آموخته دکتری جامعه شناسی، مدرس مدعو دانشگاه شهیدبهشتی, ایران, دانشگاه مازندران, استادیار گروه مهندسی شهرسازی، دانشگاه مازندران, ایران
پست الکترونیکی n.tavallaei@umz.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved