>
Fa   |   Ar   |   En
   مطالعه جامعه شناختی رعایت هنجار اخلاقی صداقت در جوانان با تاکید بر روش های تربیتی خانواده و مدرسه  
   
نویسنده نقدی وحید ,تولایی نوین
منبع مسائل اجتماعي ايران - 1392 - دوره : 4 - شماره : 2 - صفحه:155 -179
چکیده    پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریه نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارش‌ها برمبنای پیمایش درون موردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغه محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عام گراست، دامنه به‌کارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبه دو و چندمتغیری گمانه های تحقیق را تایید می‌کنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان می دهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونه تحقیق موثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانش آموزی، کاهش خشونت مدرسه ای، عدم فشار به علت کسب نمره کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسی‌اند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان می دهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند.
کلیدواژه Generalized honesty ,Particularistic honesty ,Norm of fairness ,Social justice ,Case study ,صداقت عام گرا ,صداقت خاص گرا ,هنجار انصاف ,عدالت اجتماعی ,موردپژوهی
آدرس دانشگاه شهید بهشتی, ایران, دانشگاه مازندران, ایران
پست الکترونیکی n.tavallaei@umz.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved