|
|
درک و تجربه اعضای هیات علمی از فرایند آشناسازی بدواستخدام و روزهای اول کار
|
|
|
|
|
نویسنده
|
شیربگی ناصر ,قادرزاده امید ,تمسکی مریم
|
منبع
|
پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1394 - دوره : 7 - شماره : 2 - صفحه:179 -207
|
|
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر توصیف درک و تجربهی اعضای هیئت علمی از فرایندهای بدو استخدام و روزهای اول کار در دانشگاه بود. روش مطالعهی حاضر آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی و برای تحلیل دادههای آن از روش کلایزی استفاده گردید. در بخش کمی روش توصیفیپیمایشی به اجرا درآمد. جامعهی مورد مطالعه، تمامی اعضای هیئت علمی تماموقت دانشگاه کردستان بودند. تعداد افراد مشارکتکننده در بخش کیفی 27 نفر که بهصورت نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای 140 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی، با استفاده از پروتکل مصاحبهی نیمهساختیافته صورت گرفت و در بخش کمّی از یک پرسشنامهی محققساخته که از نتایج بخش کیفی استخراج شده بود استفاده گردید. یافتههای برآمده از بخش کیفی در هشت مضمون: تجارب خوشآیند، تجارب ناخوشآیند، تنش و اضطراب، حمایت و پشتیبانی عاطفی، توجیه مقدماتی، آشناسازی، ادغام درونسازمانی و آموزش مهارتهای حرفهای دستهبندی شد. نتایج بخش کمّی نیز نشان داد که مهمترین دغدغههای اعضای هیئت علمی در اوایل کار، عدم پذیرش توسط همکاران و دلهرهآوربودن و دشواری تدریس است. همچنین دربارهی برنامههای آشناسازی، مهمترین اولویت اعضای هیئت علمی مربوط به آشنایی با تسهیلات معیشتی دانشگاه و مقررات مالی است.
|
کلیدواژه
|
روزهای اول کار ,آشناسازی ,توجیه مقدماتی ,آموزشهای بدو خدمت
|
آدرس
|
دانشگاه کردستان, دانشگاه کردستان, ایران, دانشگاه کردستان, دانشگاه کردستان, ایران, دانشگاه کردستان, دانشگاه کردستان, ایران
|
پست الکترونیکی
|
mtamasoki@yahoo.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Authors
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|