>
Fa   |   Ar   |   En
   شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر: رویکردی آمیخته  
   
نویسنده شرعی زهره ,ابراهیمی عباس
منبع پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1400 - دوره : 13 - شماره : 1 - صفحه:171 -199
چکیده    هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر و رتبه بندی آنان مبتنی‌بر مطالعه‌ای توصیفی  اکتشافی و با رویکردی توسعه‌ای کاربردی است. جامعه آماری شامل نخبگان، مدیران بنیاد ملی نخبگان و اساتید مربوطه در حوزه برندسازی ملی می‌باشند. نمونه آماری به روش هدف‌مند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب‌ شده‌اند. گردآوری داده‌ها به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی (مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبره مبنا) بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از روش نظریه اعداد خاکستری بهره گرفته ‌شده است. درنهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر شد که از شش عامل اصلی و 13 زیرمعیار تشکیل یافته است. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که اولویت عوامل موثر بر برندسازی ملی در حوزه نخبگان به‌ترتیب شامل، مشارکت و همکاری ذی نفعان (با وزن 0.186)، سیاست زدایی فرایند برندسازی (با وزن 0.179)، تعهد ذی نفعان (با وزن 0.170)، فرهنگ‌‌سازی (با وزن 0.167)، پشتیبانی دولتی (با وزن 0.155) و تغییر ساختار دولتی و نهادها (با وزن 0.140) است.
کلیدواژه برندسازی ملی، نخبگان و استعدادهای برتر، برندسازی نخبگان
آدرس دانشگاه پیام نور مرکز تهران, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی a.ebrahimi@semnan.ac.ir
 
   Identifying and Ranking the Effective Factors on National Branding in the Field of Elites and Top Talents: a Mixed Method  
   
Authors Ebrahimi Sayyed Abbas ,Sharei Zohreh
Abstract    This descriptiveexploratory research is intended to identify the factors affecting national branding in the field of elites and top talents and their ranking through a developmentalapplied approach. The statistical population comprise the elites and directors of the National Elite Foundation and related professors in the field of national branding. The statistical sample was selected by a purposeful judgment of 15 people. The data were collected through library and field methods by semistructured interviews with experts and expertbased questionnaire. Data analysis included thematic analysis method in the qualitative stage, and the graynumber theory method in the quantitative stage. In the end, the results of the thematic analysis led to the identification of factors affecting national branding in the field of elites and top talents consisting of six main criteria and 13 subcriteria. Furthermore, the results of the quantitative section showed that the priorities of the factors affecting national branding in the field of elites included stakeholder participation and cooperation (0.186), depoliticizing the branding process (0.179), stakeholder commitment (0.170), culture building (0.167), governmental support (0.155), and changing the structure of government and institutions (0.140) respectively.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved