|
|
ارائه چارچوبی برای معرفی مولفههای درونی خودمدیریتی کارکنان (موردمطالعه: کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران)
|
|
|
|
|
نویسنده
|
محمدی ثابت ناهید ,دامغانیان حسین ,فرهادی نژاد محسن
|
منبع
|
پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1400 - دوره : 13 - شماره : 2 - صفحه:73 -105
|
|
|
چکیده
|
مقاله حاضر، حاصل پژوهشی با هدف طراحی الگوی مولفه های درونی خودمدیریتی کارکنان مبتنیبر روششناسی آمیخته با رویکرد توصیفی اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت سرمایه های انسانی و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان این وزارتخانه بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی به روش طبقه ای تصادفی به تعداد 205 نفر انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه 41 سوالی است که روایی آن به روش صوری و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (0.897) تایید شده است. تجزیهوتحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده های کمی به روش تحلیل عامل تائیدی در نرمافزار amos 21 انجام شده است. نتایج نشان داد که خودمدیریتی درونی کارکنان از دو منظر مولفه های رفتاری و شناختی تشکیل شده است. همچنین در بین مولفه های شناختی، خودانگیزشی (با بار عاملی 0.970) بیشترین و خودسازی (با بار عاملی 0.929) کمترین و بین مولفه های رفتاری خودمدیریتی، خودکنترلی (با بار عاملی 0.970) بیشترین و خود مراقبتی (با بار عاملی 0.663) کمترین حمایت را از مدل اندازه گیری مربوط به خود داشته اند.
|
کلیدواژه
|
خودمدیریتی، مولفه های درونی خودمدیریتی، شناختی، رفتاری
|
آدرس
|
دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد, گروه مدیریت, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proposing a Framework for the Identification of Internal Components of Self –Management of the Employees (Case Study: Employees of the Ministry of Communications and Information Technology)
|
|
|
Authors
|
Damghanian Hossein ,Farhadinezhad Mohsen ,Mohammadi Sabet Nahid
|
Abstract
|
This paper is the report of a research aimed at designing a model for internal components of employees’ selfmanagement on the basis of mixed methodology through descriptiveexploratory approach. The statistical population of the qualitative phase included experts from the Ministry of Communications and Information Technology in the field of human capital management and for the quantitative phase, it includes all employees of the ministry. In the qualitative section, the sample was selected through targeted judgment method including 20 people, and in the quantitative section, random stratified method was used resulting in the selection of 205 people. In the first stage, the data were collected by semistructured interviews with experts, and in the second stage, through a 41item questionnaire whose validity was confirmed by facetoface method, and whose reliability was confirmed by Cronbach’s alpha (0.897). The qualitative data analysis was carried out using content analysis method, and the quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis method in Amos 21 software. The results revealed that the employees’ internal selfmanagement consisted of two perspectives of behavioral and cognitive components. Furthermore, from among the cognitive components, selfmotivation (with a factor load of 0.970) was the highest, and selfimprovement (with a factor load of 0.929) was the lowest. With regard to the behavioral components of selfmanagement, selfcontrol (with a factor load of 0.970) supported the most, and selfcare (with a factor load of 0.663) posed the least support for their related measurement model.
|
Keywords
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|