>
Fa   |   Ar   |   En
   طراحی مدل مدیریت منابع انسانی آموزش وپرورش متناسب با سند تحول بنیادین  
   
نویسنده زاهدی علیرضا ,ملک اخلاق اسماعیل ,محتشمی علی ,دوستار محمد
منبع پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1400 - دوره : 13 - شماره : 2 - صفحه:171 -212
چکیده    درک تعاملات پیچیده نهادی، نقش حیاتی در متناسب سازی شیوه های منابع انسانی با  نیازهای جامعه و رسالت فرهنگی و اجتماعی آن دارد. دراین‌راستا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در آموزش‌وپرورش  متناسب با سند تحول بنیادین در چهارچوب نظریه نهادگرایی جدید است. روش پژوهش ازنظر ماهیت داده ها به‌صورت آمیخته و شامل تحلیل محتوا، پیمایش و نظام خبره فازی و ازنظر هدف کاربردی است. نمونه آماری در بخش پیمایش شامل219 نفر از مدیران ارشد، سیاست گذاران و صاحب نظران وزارت آموزش‌وپرورش و در روش الگوسازی ریاضی10 نفر از خبرگان سازمانی می باشد. برای تعیین اعتبار مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی و برای اعتبار همگرا از محاسبه همبستگی و پرسشنامه تاییدشده توسط خبرگان استفاده می شود. تایید ابعاد، مولفه ها و شاخص های استخراجی مدل تحقیق، بیانگر آن است که برای متناسب سازی شیوه های منابع انسانی با اهداف سند تحول بنیادین، نیاز است به ترکیبات متفاوتی از مولفه های عقلانیت، بوم و هم شکلی در پیکربندی هریک از ابعاد مدیریت منابع انسانی آموزش‌وپرورش توجه شود. یافتن این ترکیبات بهینه می تواند پیاده‌سازی شیوه های منابع انسانی را درجهت کسب اهداف سندتحول بنیادین تسهیل نماید.
کلیدواژه سند تحول بنیادین، مدیریت منابع انسانی، آموزش و پرورش، تناسب نهادی
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین, گروه مدیریت دولتی, ایران, دانشگاه گیلان, دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین, گروه مدیریت صنعتی, ایران, دانشگاه گیلان, دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, گروه مدیریت, ایران
 
   Designing a Human Resource Management Model for Education in Accordance with the Fundamental Transformation Document  
   
Authors Mohtashami Ali ,Zahedi Alireza ,Malekakhlaq Ismail ,Doostdar Muhammad
Abstract    Understanding the complex institutional interactions plays a vital role in adapting human resource approaches to the needs of society and its cultural and social missions. Accordingly, this study is intended to design a model for human resource management in education in line with the document of fundamental transformation document in the framework of the new theory of institutionalism. This applied research follows mixed method including content analysis, survey, and Fuzzy Expert System. The statistical sample in the survey section includes 219 senior managers, policy makers and experts of the Ministry of Education. In mathematical modeling method, 10 organizational experts are selected as the sample. To confirm the validity of the scale, confirmatory factor analysis is used, and the correlation and a standard questionnaire are used for convergent validity. Confirmation of the dimensions, components and extractive indicators of the research model suggest that methods of human resource for harmonizing the objectives of the document of fundamental transformation, require the use of different combinations of components of rationality, environment and uniformity, which must be considered in the configuration of each dimension of management, human resource, and education. Reaching to these optimal combinations can facilitate the implementation of human resource approaches to achieve the goals of the fundamental transformation document.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved