>
Fa   |   Ar   |   En
   معماری فرآیند هدایت و بکارگماری استعدادهای علمی در ایران  
   
نویسنده گلشاهی بهنام ,رستگار عباسعلی ,فیض داود ,زارعی عظیم اله
منبع پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1397 - دوره : 10 - شماره : 3 - صفحه:1 -25
چکیده    امروزه داشتن جامعه‌ای توسعه‌یافته و دارای رشد و پیشرفت در ابعاد مختلف، جز با هدایت و به‌کارگماری نخبگان در سطوح مختلف کشور حاصل نخواهد شد. براین‌اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مطلوب از فرایندهای هدایت و به‌کارگماری استعدادهای برتر علمی مبتنی‌بر مطالعه‌ای توصیفی اکتشافی و با رویکردی توسعه‌ایکاربردی، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان علمی کشور و همچنین مدیران ارشد بنیاد ملی نخبگان می‌باشند. نمونه آماری به‌روش هدفمند قضاوتی به تعداد 25 نفر انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با رویکرد کیفی و مبتنی‌بر الگوریتم ترکیبی روش‌شناسی سیستم‌های نرم و نگاشت‌شناختی انجام شده است. یافته‌های این پژوهش منتج به ارائه الگویی برای هدایت و به‌کارگماری استعدادهای برتر علمی در کشور شده است که شامل دو رویکرد هدایت ساختارگرانه و تسهیل‌گرانه نخبگان است. همچنین نتایج نشان داد که در شرایط فعلی برای هدایت نخبگان در کشور، نیاز به اجرای توامان هر دو رویکرد ساختارگرانه و تسهیل‌گرانه می‌باشد.
کلیدواژه استعدادهای علمی، نخبه‌گماری، روش‌شناسی ترکیبی سیستم‌های نرم و نگاشت شناختی، بنیاد ملی نخبگان
آدرس دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه سمنان, دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری, گروه مدیریت, ایران
پست الکترونیکی azimzarei@yahoo.com
 
   The Architecture of Guidance and Assignment Processes of the Scientific Talents in Iran  
   
Authors Rastgar Abbasali ,Zarei Azim ,Golshahi Behnam ,Feiz Davood
Abstract    Today, it is not possible to achieve a progressive and developed society in various aspects without the guidance and assignment of elites at various levels. Accordingly, the present study aimed at providing an appropriate model for the guidance and assignment process of highest scientific talents, through a descriptiveexploratory study following a developmental applied approach. The statistical population of the research includes the scientific elites as well as the senior managers of ‘Iran’s National Elite Foundation (INEF)’. 25 people were selected as the statistical sample through a judgmental purposive method. Data collection tools contained library studies and semistructured interviews with the experts. The data were analyzed through a qualitative method based on the hybrid algorithm of the soft system methodology and cognitive mapping. The research ended in a model for the talent assignment process including two approaches of structural and facilitating guidance for the elites. The results indicated that both of structural and facilitating approaches are necessary for the guidance of the elites in the country.
Keywords
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved