|
|
شناسایی ابعاد و مولفههای بهسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش به منظور ارائه یک مدل مفهومی
|
|
|
|
|
نویسنده
|
بیگدلی محمد ,داودی رسول ,کمالی نقی ,انتصار فرمنی غلامحسین
|
منبع
|
پژوهش هاي مديريت منابع انساني - 1397 - دوره : 10 - شماره : 2 - صفحه:73 -99
|
|
|
چکیده
|
پژوهش حاضر بهمنظور ارائه الگوی بهسازی منابع انسانی در آموزشوپرورش، انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت دادهها از نوع آمیخته است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان اداری آموزشوپرورش استان زنجان (1011=n) است که از بین آنها 280 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. با استفاده از مطالعات پیشینه و ادبیات پژوهش، مصاحبه و اجرای فن دلفی، پرسشنامهای برای تعیین وضعیت موجود برنامههای بهسازی منابع انسانی، تدوین شد. روایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و روایی سازه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.81 ارزیابی شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود برنامههای بهسازی منابع انسانی در ابعاد بهسازی اخلاقی، اجتماعی فرهنگی و بعد فردی از میزان رضایت نسبی برخوردار است ولی ابعاد سازمانی، حرفهای و آموزشی پایینتر از حد متوسط بودند. مدل نهایی در چهار بخش: فلسفه و اهداف، ابعاد و مولفهها، فرایند اجرایی و برونداد مدل طراحی شد. باتوجهبه نتایج پژوهش، در بخش ابعاد و مولفهها، مقدار شاخص نیکویی برازش 0.97 و مقدار شاخص میانگین مربعات خطای برآورد 0.048 برآورد شد و اعتبار کل مدل نیز به تایید متخصصان امر رسید.
|
کلیدواژه
|
بهسازی، منابع انسانی، برنامههای بهسازی، مدل بهسازی منابع انسانی
|
آدرس
|
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, گروه مدیریت اموزشی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, گروه روان شناسی, ایران
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Identifying the Dimensions and Components of Human Resource Improvement in Education for Proposing a Conceptual Model
|
|
|
Authors
|
Entesar Fomani Gholamhossein ,Kamali Naghi ,Davoudi Rasoul ,bigdeli mohammad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|