>
Fa   |   Ar   |   En
   بازنمایی جنسیت در برنامه ‌های تلویزیونی، مقایسۀ مجموعۀ نوروزی کلاه ‌قرمزی و انیمیشن شش ابرقهرمان  
   
نویسنده فرقانی محمدمهدی ,محمدکمال ستاره
منبع زن در فرهنگ و هنر - 1396 - دوره : 9 - شماره : 1 - صفحه:27 -48
چکیده    یکی از موضوعاتی که رسانه به کودکان می‌آموزد، یادگیری نقش‌ها، انتظارات و کلیشه‌های جنسیتی است. هدف این مقاله مقایسۀ برنامه‌های «کودک‌مخاطب» از منظر جنسیت با تاکید بر دو نوع ایرانی و خارجی یعنی مجموعه‌های نوروزی کلاه‌قرمزی و انیمیشن‌های دیزنی است. مقالۀ حاضر ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در مجموعۀ کلاه‌قرمزی 94 و انیمیشن شش ابرقهرمان، نشان می‌دهد چه مفاهیم و ارزش‌هایی در این دو برنامه به مخاطب ارائه می‌شود. این مقاله در قالب نظریات برساخت‌گرایانۀ بازنمایی استوارت هال به تحلیل کیفی متون رسانه‌ای با رویکرد نشانه‌شناسی می‌پردازد. به این منظور، از میان مجموعه‌های نوروزی کلاه‌ قرمزی و انیمیشن‌های دیزنی، جدیدترین آن‌ها، یعنی کلاه‌قرمزی 94 و انیمیشن شش ابرقهرمان، به صورت هدفمند انتخاب شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد، در هر دو برنامه، زنان کمتر از حد معمول بازنمایی شده‌اند. این بازنمایی اندک نیز در کلاه‌قرمزی 94 بر‌اساس کلیشه‌های سنتی و در انیمیشن شش ابرقهرمان با ساختارشکنی کلیشه‌های جنسیتی همراه است. همچنین، در هر دو برنامه، ارزش‌ها و مفاهیم مثبت بیشتر منتقل شده که انیمیشن شش ابرقهرمان نسبت به مجموعۀ کلاه‌قرمزی سهم بیشتری دارد.
کلیدواژه انیمیشن‌های دیزنی، بازنمایی جنسیت، تلویزیون، کودکان، مجموعۀ کلاه‌ قرمزی
آدرس دانشگاه علامه طباطبایی, دانشکدۀ ارتباطات, ایران, دانشگاه علامه طباطبایی, ایران
پست الکترونیکی star_k17@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved