>
Fa   |   Ar   |   En
   شکل‌گیری مبانی «نظام الگوی مصرف»، «انتخاب نیاز» و «جنسیت  
   
نویسنده مکنون ثریا ,عطایی آشتیانی زهره
منبع زن در فرهنگ و هنر - 1390 - دوره : 3 - شماره : 1 - صفحه:55 -74
چکیده    مقاله حاضر موضوع کلی «جنسیت و مصرف» را با توجه به مبانی فلسفی آن و روند پیدایش الگوی مصرف طرح نموده است، نویسندگان مقاله معتقدند که الگوی مصرف دارای سه مرحله مرتبط و هماهنگ در تولید، توزیع و مصرف بوده و نحوه شکل‌گیری مصرف بر مبنای «تولید نیاز» و رابطه آن با «ارضای نیاز» در قالب یک نظام هدفمند و با جهت مشخص است. در این راستا، طرح تحقیقاتی در گروه بررسی مسایل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع رابطه جنسیت با نظام نیاز و ارضای انجام شده است، روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبه و در مرحله دوم، یافته‌های کیفی، با روش پیمایشی به آزمون گذاشته شده است، جامعه آماری طرح شامل طیف متناسب از زنان و مردان بر اساس سن و تحصیلات به‌شکل تصادفی شهر تهران می‌باشد. مهمترین نتیجه تحقیق حاضر اثبات رابطه بین نیاز و ارضای نیاز و وجود تفاوت مشخص بین زن و مرد در انتخاب نیاز، منبع تولید نیاز و راه های ارضای نیاز است.
کلیدواژه تفاوت جنسیتی ,رابطه نیاز و ارضای ,الگوی مصرف ,gender differences ,relation of need and satisfaction ,consumption model.
آدرس
پست الکترونیکی z_ataei@ihcs.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved