>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی تاثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی در دوره‌های صفوی و قاجار بر چهره‌نگاری و پیکره‌نگاری زن  
   
نویسنده رشیدی مرضیه ,طاهری علی‌رضا
منبع زن در فرهنگ و هنر - 1398 - دوره : 11 - شماره : 2 - صفحه:271 -286
چکیده    در دوره صفوی و قاجار، به سبب ارتباط با غرب، تمایل دربار به تجربه دنیای مدرن و اشتیاق جهان غرب به شناخت دنیای شرق نوعی دوگانگی سنتی و مدرن در بسیاری از مناسبات اجتماعی، فرهنگی و هنری جامعه نمایان شد که این روند بر وضعیت زنان و حضور آن‏ها در عرصه‏های اجتماعی نیز تاثیرگذار بود. چهره‏نگاری در نقاشی ایرانی براساس الگوی مشخصی بوده است. آنچه در این پژوهش مطالعه ‌شده، چهره زن در نگارگری‏های این دو دوره است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این پرسش‏هاست: نمایش ویژگی‏های زنانه در نقوش دوره صفوی و قاجار به چه صورت بوده است؟ چه تفاوت‏های بین آن‏ها در این دو دوره وجود داشته است؟ نتایج نشان می‏دهد که زن در آثار نگارگری پیش از قاجار، اغلب جایگاهی مثالی و اسطوره‏ای داشته و از نظر نوع طراحی غیرواقع‏گرایانه ترسیم می‏شده و ارزش بصری آن همچون دیگر عناصر نگاره بوده است، ولی در اواخر دوره صفوی و دوره قاجار، بر اثر ارتباط با غرب، شاهد تغییر در نوع نگرش به نقاشی و درنتیجه توجه به واقع‏گرایی در ترسیم پیکره زنان و همچنین شکل‏گیری آثار تک‌نگاره شده است؛ که این تغییرات به ارائه تصویری نو از زن در نقاشی ایرانی منجر شد. روش تحقیق توصیفی‌ ‏تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه‏ای است.
کلیدواژه پیکره ‏نگاری، چهره ‏نگاری، زن، صفوی، قاجار
آدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان, دانشکده هنر و معماری, گروه آموزشی هنر, ایران, دانشگاه سیستان و بلوچستان, دانشکده هنر و معماری, ایران
پست الکترونیکی artaheri@arts.usb.ac.ir
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved