>
Fa   |   Ar   |   En
   مظاهر و کارکردهای آناهیتا، الهۀ زن در ایران باستان (مطالعۀ نقش‌مایه‏ های ظروف زرین و سیمین ساسانی حاوی نقش این الهه)  
   
نویسنده شهبازی شیران حبیب ,معروفی اقدم اسماعیل ,ستارنژاد سعید ,طهماسبی فریبرز
منبع زن در فرهنگ و هنر - 1397 - دوره : 10 - شماره : 2 - صفحه:237 -262
چکیده    آثار هنری ایران، همچون هنر فلزکاری، در طول ادوار تاریخی، انعکاس‌دهنده‏ اندیشه‏ها و دیدگاه‏های مختلفی از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی، آیینی و مذهبی بوده و در این میان آثار فلزی دوره ساسانی، که از نظر تعدد و تنوع نقوش در نوع خود بی‏نظیرند، بهترین نماینده انتقال باورها و تفکرات جامعه عصر خود محسوب می‏شوند. یکی از عناصر پرتکرار تزیین، از لحاظ نقوش به تصویر کشیده شده روی ظروف زرین و سیمین دوره ساسانی‏، نقش زنان یا اگر تیزبینانه اشاره شود، نقش ایزدبانوی آناهیتاست. در ظروف این دوره، آناهیتا به صورت زنی نیمه‌برهنه و خوش‌اندام، به همراه نقوشی فرعی همچون نیلوفر، سگ، ماهی، عقاب، انار، نوزاد، انگور، سبوی آب و... به تصویر درآمده است. مطالعات و بررسی‏های انجام‌گرفته اثبات می‏کند اشیای موجود در دستان این الهه و نقوش گیاهی، انسانی و حیوانی قرارگرفته در صحنه‏ نمایش او به نوعی اوصاف، مظاهر و کارکردهای وی را نمایانگر می‏کند که در اوستا به طور کامل در مورد آن سخن به میان آمده و بر همین اساس می‏توان گفت که هنرمندان دوره ساسانی با آگاهی کامل از باورهای اسطوره‏ای و مذهبی زمان خود به انتخاب این نقوش پرداخته‏اند.
کلیدواژه آناهیتا، اوستا، ساسانی، ظروف زرین و سیمین، کارکردها، نمادشناسی
آدرس دانشگاه محقق اردبیلی, گروه باستان‏شناسی, ایران, دانشگاه محقق اردبیلی, ایران, دانشگاه محقق اردبیلی, ایران
پست الکترونیکی fariborz.tahmasebi@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved