>
Fa   |   Ar   |   En
   منشا آفرینش و جایگاه انسان در شعر بیدل دهلوی  
   
نویسنده جوانی حجّت اله ,خادمی سمیه
منبع مطالعات شبه قاره - 1393 - دوره : 6 - شماره : 18 - صفحه:7 -28
چکیده    جایگاه والای بیدل دهلوی در ادبیات عرفانی و معانی و مضامین بلند و ژرف در اشعار او، قابل تفسیر و بررسی است. مقاله ی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه-ای به بررسی دیدگاه بیدل درباره ی منشا آفرینش و جایگاه انسان در عالم خلقت پرداخته است. در آثار بیدل، اعتقاد به تجلّی خداوند و وحدت وجود و جایگاه انسان کامل در آفرینش جهان، به طور چشمگیری مشهود است. بیدل تمام جهان هستی را تجلّی حضرت حق می داند. او معتقد است که منشا آفرینش عالم و انسان، عشق است و این عشق در تمام هستی جریان دارد. بیدل مبنای عرفان خود را وحدت وجود معرفی می کند و معتقد است که تمام کثرات این عالم، ریشه در وحدت دارد.البته بیدل کثرت را هم به رسمیّت می شناسد و معتقد است که با عبور از این کثرات، می-توان به وحدت رسید. او برای تبیین عقیده ی وحدت وجودی خویش از تمثیل هایی مانند خیال، آیینه، موج و دریا، حباب و دریا، سلسله ی اعداد و...استفاده می کند. بیدل مانند سایر متصوّفان هدف از خلقت و نظام آفرینش را وجود انسان کامل می داند. انسان کامل از نظر بیدل آیینه ی تمام نمای خداوند، خلاصه ی اعیان و زبده ی آفاق است. بیدل پیامبر اسلام(ص)را به عنوان انسان کامل معرفی می کند و هدف از آفرینش جهان را وجود حضرت محمّد (ص) می داند.
کلیدواژه بیدل دهلوی ,تصوّف ,تجلّی ,عشق ,وحدت وجود ,کثرت ,انسان کامل ,Bidel Dehlavi ,Sufism ,Epiphany ,Love ,Vahdat- Vujud ( Unity of being ,plurality ,perfect man
آدرس دانشگاه الزهرا (س), استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه الزهرا (س), ایران, دانشگاه الزهرا (س), دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه الزهرا (س), ایران
پست الکترونیکی somayekhademi47@yahoo.com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved