>
Fa   |   Ar   |   En
   تاثیر عوامل و موانع خاص شرکت بر استراتژی ورود آنها به بازارهای بین‌المللی با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: شرکت‌های فعال در حوزه خشکبار)  
   
نویسنده پاشازاده یوسف ,عادل زهرا
منبع كاوشهاي مديريت بازرگاني - 1398 - دوره : 11 - شماره : 21 - صفحه:141 -161
چکیده    هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر استراتژی ورود به بازارهای بین‌المللی است. بدین منظور ابتدا با توجه به بررسی ادبیات موضوع انواع استراتژی ورود در دودسته کلی استراتژی های صادراتی و غیر صادراتی قرار گرفتند و در مرحله بعدی عوامل موثر بر استراتژی شناسایی و در دو عامل عوامل خاص شرکت و عوامل موانع ورود جمع بندی گردیدند. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل، مدیران و یا کارشناسان فروش و بازاریابی شرکت‌های فعال در حوزه خشکبار استان آذربایجان غربی می‌باشند که با توجه به آمارهای به‌دست‌آمده از اتاق بازرگانی 32 شرکت در این حوزه در استان فعال می باشند. با توجه به حجم محدود جمعیت، تمام جمعیت (مدیران، مدیران و یا کارشناسان فروش و بازاریابی) برای اندازه نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری سرشماری انتخاب شدند. داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه استاندارد به‌دست‌آمده‌اند که در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. از بین پرسشنامه های توزیع‌شده 61 پرسشنامه دریافت شد. داده های جمع‌آوری‌شده با استفاده از معادلات ساختاری (رویکرد حداقل مربعات جزئی) از طریق نرم افزار smart pls2 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل اندازه شرکت، تجربه بین‌المللی، ویژگی های مدیریتی، موانع تعرفه ای، فاصله جغرافیایی، فاصله فرهنگی بر انتخاب استراتژی های صادراتی ورود به بازارهای بین المللی تاثیر دارد. همچنین تاثیر متغیر نوع محصول و موانع غیر تعرفه ای بر انتخاب استراتژی صادراتی تایید نشد؛ اما تاثیر متغیر نوع محصول و موانع غیرتعرفه ای بر انتخاب استراتژی غیر صادراتی ثابت شد.
کلیدواژه استراتژی­ ورود، بازار بین­المللی، مدل­یابی معادلات ساختاری
آدرس دانشگاه ارومیه, دانشکده اقتصاد و مدیریت, گروه مدیریت, ایران, دانشگاه ارومیه, دانشکده اقتصاد و مدیریت, گروه مدیریت, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved