>
Fa   |   Ar   |   En
   برنجکاران تحت تاثیر چه عواملی شیوه فروش خود را انتخاب می کنند؟ مطالعه موردی: برنج‌کاران شهرستان جویبار  
   
نویسنده مجاوریان مجتبی ,تقی زاده مهران ,امیرنژاد حمید
منبع اقتصاد و توسعه كشاورزي - 1397 - دوره : 32 - شماره : 2 - صفحه:155 -165
چکیده    یکی از تصمیم های تولیدکنندگان که به شدت بر بازده اقتصادی فعالیت شان اثرگذار است، نحوه فروش تولیدات در بازار می‌باشد. کشاورزان میتوانند محصولات خود را به شیوه‌های مختلفی به فروش برسانند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل موثر بر انتخاب شیوه‌های فروش برنج توسط کشاورزان شهرستان جویبار می‌باشد. داده های تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه در بین 149 برنجکار جمع آوری گردید. روش مورد مطالعه با توجه به آزمون هاسمن مدل لاجیت آشیانه‌ای انتخاب شد. مدل طراحی شده دو سطحی است که سطح اول حالت محصول فروخته شده (برنج یا شالی) و سطح دوم گزینه فروش می‌باشد. نتایج تخمین نشان داد که متغیرهای درصد نقد بودن، قیمت فروش و شیوه فروش غالب در منطقه در تصمیم‌گیری سطح اول موثرند. متغیرهای سن، اندازه و زمان فروش در انتخاب گزینه تاثیر می گذارند. نتایج نشان داد احتمال تغییر رفتار فروش تحت تاثیر متغیرهای موثر؛ وابسته به شیوه فعلی فروش دارد. افراد در انتخاب حالت محصول در هنگام فروش منفعل بوده اما در انتخاب گزینه فروش فعالند. همچنین در انتخاب حالت محصول فروخته شده، قیمت بیشترین تاثیر را داشت. بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد می‌شود که برای طراحی کانال جدید بازاریابی، ابزارهای اعتباری، میزان سازگاری با شیوه‌های موجود و تاکید بر پذیرش و مشارکت حداکثری مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه بازاریابی، برنج، جویبار، شیوه فروش، لاجیت آشیانه‌ای
آدرس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری, ایران, دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری, ایران, دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved