>
Fa   |   Ar   |   En
   آزمایش و مقایسه مدل رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز  
   
نویسنده تقوایی نیا علی ,شهنی ییلاق منیجه ,نیسی عبدالکاظم
منبع دست آوردهاي روان شناختي - 1394 - دوره : 4 - شماره : 2 - صفحه:43 -74
چکیده    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحله‌ای 600 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (asq)، مقیاس چند بُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (mspss) پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (asebq)، برنامه‌ی عاطفه‌ی مثبت و منفی (panas) و مقیاس رضایت از زندگی (swls) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دادند که تنیدگی تحصیلی ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و ترکیب باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی رابطه دارد. رابطه غیرمستقیم تنیدگی تحصیلی ادراک شده با بهزیستی ذهنی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی تایید نشد. همچنین نتایج تحلیل مدل چندگروهی نشان داد که با وجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود دارد
کلیدواژه تنیدگی تحصیلی ادراک شده ,بهزیستی ذهنی ,حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی ,perceived academic stress ,subjective well-being ,perceived social support and academic self-efficacy beliefs
آدرس دانشگاه شهید چمران اهواز, دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved