>
Fa   |   Ar   |   En
   اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی  
   
نویسنده قدم پور عزت اله ,حسینی رمقانی نسرین السادات ,مرادی سمیه ,مرادیانی گیزه رود خدیجه ,عالی پور کبری
منبع افق دانش - 1397 - دوره : 24 - شماره : 2 - صفحه:111 -118
چکیده    اهداف: مدل طرحواره های هیجانی بر نقش ارزیابی و تفسیر هیجانات و راهبردهای تنظیم هیجان در اختلالات اضطرابی تاکید زیادی دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی صورت گرفت. مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی پیش آزمونپس آزمون با گروه کنترل می باشد. بدین منظور32 نفر از دانش آموزان دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی با استفاده از نقطه برش پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور (spin) و مصاحبه بالینی غربال شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه های پردازش پس رویدادی (pepq) و اجتناب شناختی (caq) برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه آزمایشی طی ده جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل چنین مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نسخه 23 نرم افزار آماری spss و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در مرحله پس آزمون، میانگین نمرات نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در گروه آزمایش کاهش یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیش آزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر این متغیرها تفاوت معنی داری مشاهده شد (p<0.001).نتیجه گیری: طرحواره درمانی هیجانی به دلیل تاکید بر نقش باورها و راهبردهای فرد درباره هیجانات می تواند به عنوان مداخله ای موثر برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی ازجمله نشخوار فکری پس رویدادی و اجتناب شناختی در افراد دارای نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه هیجان، اضطراب اجتماعی، نشخوار، اجتناب.
آدرس دانشگاه لرستان, دانشکده ادبیات و علوم انسانی, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه لرستان, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه لرستان, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه لرستان, گروه روانشناسی, ایران, دانشگاه لرستان, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved