>
Fa   |   Ar   |   En
   تاثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارتهای ادراک دیداری- فضایی و حافظه دیداری دانش‌آموزان با مشکلات حساب  
   
نویسنده مقدم کاوه ,استکی مهناز ,سعادت مهرناز ,کوشکی شیرین
منبع كودكان استثنايي - 1390 - دوره : 11 - شماره : 2 - صفحه:141 -150
چکیده    هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نقاشی و سفال‌گری بر بهبود مهارتهای ادراک دیداری-فضایی و حافظه دیداری دانش‌آموزان با مشکلات حساب در مقطع ابتدایی شهر تهران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی بود واز طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد.جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان با مشکلات حساب ونمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزان با مشکلات حساب کلاس سوم مقطع ابتدایی که به مرکز اختلالات یادگیری شهرتهران مراجعه کردند، بود که در سه گروه نقاشی، سفال و کنترل قرار داده شدند و برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون آندره ری استفاده گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از مدل آماری تحلیل کواریانس و روشهای آمار توصیفی نشان داد که تفاوت بین سه گروه نقاشی، سفال و کنترل در زمینه افزایش ادراک دیداری-فضایی و حافظه دیداری معناداراست. نتیجه‌گیری: آموزش نقاشی و سفال می‌تواند در بهبود ادراک دیداری- فضایی و حافظه دیداری دانش‌آموزان با مشکلات حساب موثر باشد.
کلیدواژه آموزش نقاشی و سفال ,ادراک دیداری- فضایی ,حافظه دیداری ,مشکلات حساب ,Painting and Clay Educations ,Visual-spatial perception ,Visual Memory ,Dyscalculia
آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی , ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, دکترای روانشناسی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, ایران, پژوهشکده کودکان استثنایی, دکترای روانشناسی بالینی کارشناس پژوهشی پژوهشکده کودکان استثنایی, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved