>
Fa   |   Ar   |   En
   تاثیر آموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم کم‌توان‌ذهنی  
   
نویسنده معروفی یحیی ,خرم آبادی یدالله ,ملا‌ولی زینب
منبع كودكان استثنايي - 1390 - دوره : 11 - شماره : 2 - صفحه:101 -117
چکیده    هدف: پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر روشهای تدریس به شیوه الگوی تفکر استقرایی و سنّتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی (کم‌توان‌ذهنی) در درس علوم تجربی است. روش: این مطالعه به شیوه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه مورد مطالعه را 54 دانش‌آموزان دختر و پسر کم‌توان‌ذهنی پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 89- 88 تشکیل داده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمونهای پیشرفت تحصیلی دو گروه آزمایش و گواه، بعد از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری حاکی از آن است که پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی پایه چهارم و پنجم ابتدایی (کم‌توان ذهنی) در درس علوم تجربی که با روش تدریس تفکر استقرایی آموزش دیده‌اند، بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی است که با روش سنتی آموزش دیده‌اند. نتیجه‌گیری: از یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که آموزش درس علوم تجربی به شیوه تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، تاثیر مثبت داشته است.
کلیدواژه تفکر استقرایی ,کم‌توان‌ذهنی ,پیشرفت تحصیلی ,Deductive thinking skills ,Intellectual disabilities ,Academic achievement
آدرس دانشگاه بوعلی سینا, استادیار دانشگاه بوعلی سینا , ایران, دانشگاه پیام نور, استادیار دانشگاه پیام نور, ایران, کارشناس ارشد علوم تربیتی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved