>
Fa   |   Ar   |   En
   تاثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر  
   
نویسنده اصانلو زهرا ,پورمحمدرضای تجریشی معصومه ,سروری محمد حسین
منبع كودكان استثنايي - 1390 - دوره : 11 - شماره : 2 - صفحه:151 -162
چکیده    هدف: این تحقیق به منظور بررسی تاثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 شهر تهران بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونه‌‌گیری تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدت 15 جلسه طی دو ماه و نیم در برنامه مدیریت هوش هیجانی شرکت کردند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه نشانگان استرس بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از این بود که آموزش هوش هیجانی، نشانگان استرس گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون به‌طور معنا‌داری (001/0 p < ) کاهش داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی با استرس بیشتری مواجه‌اند، می‌توان با انجام مداخله فوق به کاهش استرس آنها کمک کرد.
کلیدواژه آموزش مدیریت هوش هیجانی ,نشانگان استرس ,کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر ,Emotional Intelligence ,Stress ,Intellectual disabilities
آدرس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, کارشناس ارشد روان‌شناس کودکان استثنایی، دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی, ایران, دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, ایران, دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved