>
Fa   |   Ar   |   En
   رابطه فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران با نظریه ذهن کودکان  
   
نویسنده بشارت محمدعلی ,قربعلی اکرم ,صرامی فروشانی غلامرضا
منبع كودكان استثنايي - 1391 - دوره : 12 - شماره : 1 - صفحه:55 -64
چکیده    هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران با نظریه‌‌ذهن کودکان بود. روش: در این پژوهش، 189 کودک 4- 5 ساله (102 پسر و 87 دختر) به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. برای سنجش فنوتیپ گسترده درخودماندگی از فرم فارسی پرسشنامه پیوستار درخودماندگی (AQ)(نجاتی صفا، کاظمی، علاقبندراد، 1382) و برای سنجش توانایی نظریه‌ذهن از 3 نمونه از تکالیف رایج باورکاذب (سالی- آن، جعبه مداد رنگی- برچسب و چیپس سیب زمینی- سنگ) استفاده شد. یافته ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین نمره کلی فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران و مولفه‌های تغییر توجه، توجه به جزییات و تخیل با نمرات کودکان در تکالیف باورکاذب رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس اصل وراثت پذیری فنوتیپ درخودماندگی، می‌توان گفت که کودکان مادرانی که در مقیاس AQ نمرات بالاتری به دست می‌آورند، بیش از سایر کودکان ویژگی‌های مشخصه فنوتیپ گسترده درخودماندگی را نشان می‌دهند. در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که کودکان مادرانی که در مقیاس AQ نمرات بالاتری به دست می‌آورند در توانایی نظریه‌ذهن که یکی از مولفه‌های شناختی فنوتیپ درخودماندگی است، نسبت به سایر کودکان مشکلات بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه نظریه ذهن ,درخودماندگی ,فنوتیپ گسترده درخودماندگی
آدرس دانشگاه تهران, استاد دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه تهران, کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران, ایران, دانشگاه خوارزمی, عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved