>
Fa   |   Ar   |   En
   آموزش ارز‌شها در کتابهای درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای: بررسی وضعیت موجود و ارایه راهکارهایی برای وضعیت مطلوب  
   
نویسنده نوظهوری پهرآباد1 رامین ,رسولی سمیه
منبع كودكان استثنايي - 1391 - دوره : 12 - شماره : 1 - صفحه:65 -73
چکیده    هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت موجود آموزش ارزشها در کتابهای درسی دینی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و تعیین میزان هم‌خوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت است. روش: پژوهش حاضر، از نوع زمینه‌یابی است. نخست پیشینه و مبانی نظری آموزش ارزشها، و همچنین اهداف دوره پیش‌حرفه‌ای استثنایی نظام آموزش‌ و پرورش کشورمان برای استنباط و استخراج حیطه‌ها و مولفه‌های اساسی ارزشهای اسلامی بررسی شدند و ارزشهای دینی در پنج مقوله شامل: ارزشهای اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی طبقه‌بندی شداند؛ سپس کتابهای دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای استثنایی تحلیل شد و میزان چگونگی توجه به هر یک از حیطه‌ها و مولفه‌های ارزشهای اسلامی از این کتابها استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش را کل کتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی1389- 1388 توسط سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست آمده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته‌ها: در محتوای کتابهای درسی دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای، ارزشهای عبادی 86/32% ارزشهای اعتقادی 65/27% ، ارزشهای اخلاقی 76/25% ، ارزشهای اجتماعی 82/11% و ارزشهای اقتصادی 89/1% را به خود اختصاص می‌دهند. نتایج آزمونهای آماری نیز نشان‌ می‌دهند کتابهای درسی از نظر توجه متوازن به حیطه‌های ارزشی باهم تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: وضعیت فعلی، آموزش ارزشها درکتابهای تعلیمات دینی دوره‌ پیش‌حرفه‌ای از جامعیت و شمول مجموعه‌ ارزشهای اسلامی به دور است؛ بنابراین با توجه به اهمیت تربیت دینی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود ، محتوای کتابهای مورد نظر با توجه به اصول سازمان‌دهی محتوا بازنگری و با رعایت اصل توازن تدوین شود.
کلیدواژه دوره‌ پیش‌حرفه‌ای ,ارزشهای دینی ,کتابهای دینی ,تحلیل محتوا
آدرس کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی, کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی, ایران, کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی, کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved