>
Fa   |   Ar   |   En
   مقایسه سطوح درک خواندن دانش‌آموزان کم شنوای تلفیقی با دانش‌آموزان شنوا  
   
نویسنده کاکوجویباری علی اصغر ,شریفی اعظم
منبع كودكان استثنايي - 1391 - دوره : 12 - شماره : 1 - صفحه:43 -53
چکیده    هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه سطوح درک خواندن دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی با دانش‌آموزان شنوا در مدارس عادی انجام پذیرفت روش: مطالعه از نوع کاربردی و روش آن علَی-مقایسه‌ای بود، نمونه 14 دانش‌آموز شنوا و 14 دانش‌آموز کم‌شنوا تحت عنوان کم‌شنوای تلفیقی از مدارس عادی شهرستانهای شهر ری و شهریار در پایه چهارم ابتدایی بودند و از دفترچه استاندارد شده مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن (2006) به عنوان ابزار آزمون استفاده شد و عملکرد دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی و شنوا در سطوح درک خواندن (1-تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات 2 -استنباط مستقیم 3- تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات 4-بررسی و ارزیابی محتوا) مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: در تحلیل یافته‌ها بین دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی و شنوا در اولین سطح (تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات) با860/0= p ، اختلاف معناداری مشاهده نشد ولی در سطح 2 (استنباط مستقیم) با 002/0= p، سطح 3 (تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات) با 001/0= p و سطح 4 (بررسی و ارزیابی محتوا) با 016/0= p ، دانش‌آموزان کم شنوای تلفیقی در مقایسه با همتایان شنوا به نحو معناداری ضعیف‌تر عمل نمودند. نتیجه‌گیری: علی‌رغم آسیب شنوایی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی در اولین سطح درک خواندن ( تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات)با همتایان شنوا تفاوت معناداری ندارند ولی در سطوح عمیق درک خواندن به‌ طرز معنادار ضعیف‌تر عمل می‌کنند.
کلیدواژه درک خواندن ,دانش‌آموزان ,شنوا ,کم‌شنو ,تلفیقی
آدرس دانشگاه پیام نور, دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران , ایران, دانشگاه پیام نور, کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران , ایران
پست الکترونیکی sharifiazam @ yahoo. com
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved