>
Fa   |   Ar   |   En
   سرب عاملی خاموش در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری  
   
نویسنده نچواک مصطفی ,آهنی کمانگر شیدا
منبع كودكان استثنايي - 1391 - دوره : 12 - شماره : 1 - صفحه:35 -41
چکیده    هدف: سرب، فلزی پرمصرف و سمی عصبی با آثاری پایدار است. آلودگی با سرب یکی از مشکلات عمده بهداشتی در شهرهای بزرگ و صنعتی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است. جذب و ماندگاری سرب در بدن کودکان، بیشر از بزرگسالان است و به همین علت نیز آسیب در اثر آلودگی با سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بررسی آثار سرب در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش: بیان تعدادی از ویژگیهای سرب و راههای آلودگی با سرب و همچنین بیان سازوکارهای آسیب‌زایی سرب در سیستم عصبی مرکزی و توضیح برخی از راهکار‌های پیشگیری از آلودگی با سرب، مواردی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است نتیجه‌گیری :آلودگی با مقادیر بسیار کم سرب می‌تواند آسیبهای جبران‌ناپذیری را در مغز کودکان به‌وجود آورد. بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری از عوارض شایع آلودگی با سرب درکودکان هستند. مسمومیت با سرب مسمومیتی قابل پیشگیری است و راه اصلی نیز عبارت است از پیشگیری از مواجهه با سرب.
کلیدواژه سرب ,کودکان ,اختلالات یادگیری ,ناهنجاریهای رفتاری
آدرس پژوهشکده کودکان استثنایی, عضو هیات علمی پژوهشکده کودکان استثنایی, ایران, پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران, عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved