>
Fa   |   Ar   |   En
   الگوی تعامل پلیس و رسانه‌های ارتباط‌جمعی در پیشگیری از وقوع جرم و نقش آن در احساس امنیت  
   
نویسنده کرم زاده اسماعیل ,عرفانی سهراب
منبع امنيت ملي - 1396 - دوره : 7 - شماره : 24 - صفحه:81 -105
چکیده    در رسانه‌های گروهی یکی از عوامل مهم ایجاد احساس امنیت در جامعه می‌باشند که در این خصوص لازم است که تعامل مناسبی میان پلیس و رسانه صورت پذیرد. با توجه به ماهیت اجتماعی پلیس و رویکرد نیروی انتظامی به سمت پلیس جامعه‌محور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تعامل مناسب با اقشار مردم، پلیس بیش از هر سازمان نظامی و امنیتی نیازمند جلب آرای عمومی و تعامل مناسب با وسایل ارتباط‌جمعی می‌باشد. این تحقیق باهدف ارائه الگوی مناسب برای تعامل پلیس و رسانه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و شناخت مولفه‌ها شاخص‌های آن انجام‌شده است.روش تحقیق در این مقاله موردی زمینه‌ای با رویکرد همبستگی است. در این تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های اسنادی (فیش‌برداری به‌صورت توصیفی)، پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان استفاده‌شده است. در این تحقیق نمونه‌گیری به‌صورت احتمالی صورت پذیرفته است. جامعه آماری تعداد 300 نفر و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر 183 نفر می‌باشد.نتیجه تحقیق نشان می‌دهد مهم‌ترین شاخص‌های تعامل پلیس و رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، برنامه‌سازی، افزایش مشارکت عمومی، شناساندن جرائم و مجازات‌های آن و دشوار ساختن ارتکاب جرم می‌باشد که الگوی تعامل پلیس و رسانه برابر نتایج به‌دست‌آمده ناشی از میزان رابطه همبستگی میان این شاخص‌ها به‌دست‌آمده است که درنهایت شاخص‌های به‌دست‌آمده در این تحقیق ضمن پیشگیری از وقوع جرم ، موجب افزایش احساس امنیت در جامعه می‌گردد.
کلیدواژه رسانه های ارتباط جمعی، پلیس، پیشگیری ازجرم، الگو، احساس امنیت
آدرس دانشگاه علوم انتظامی امین, ایران, دانشگاه عالی دفاع ملی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved