>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی مولفه‌های موثر بر ایجاد و توسعه بازار آب در دشت همدان- بهار  
   
نویسنده بلالی حمید ,یوسفی فاطمه ,موحدی رضا
منبع پژوهش هاي اقتصادي ايران - 1399 - دوره : 25 - شماره : 84 - صفحه:167 -190
چکیده    یکی از کارآمدترین و موثرترین راهکارهای موجود برای مدیریت تقاضای آب، توجه به جنبه‌های اقتصادی از جمله ایجاد و توسعه بازارهای آب است. عوامل متعددی در ایجاد و توسعه بازار آب تاثیرگذار هستند. وجود ساختار فنی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی مناسب برای تشکیل بازار آب بسیار ضروری است. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه بازار آب در دشت همدان بهار و ارائه مدل عامل‌های موثر بر بازار آب است. این پژوهش از لحاظ رویکرد، کمی و از لحاظ هدف، کاربردی است. همچنین روش گردآوری داده‌ها از نوع میدانی و از نظر ماهیت و روش جزء مطالعات توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل کشاورزان دارای کشت آبی در دشت همدان بهار(3048n=) است. آمار و اطلاعات پژوهش در قالب پرسشنامه محقق ساخته در سال 1397 جمع‌آوری شد. حجم نمونه جامعه آماری کشاورزان براساس فرمول کوکران 240 نفر محاسبه شد. برای بررسی پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و رقم آن معادل 0.91 به دست آمد. براساس نتایج تحقیق از میان مولفه‌های حقوقی و قانونی موثر بر ایجاد و توسعه بازار آب، عوامل صدور مجوز برای حقابه‌داران، حقوق قابل مبادله آب، رفع تعارضات قانونی و به رسمیت شناختن بازار آب به عنوان مهم‌ترین عامل شناخته شدند. همچنین عامل‌های نصب کنتورهای هوشمند و سازوکار تحویل حجمی آب به‌عنوان عوامل فنی کشاورزی، قیمت مناسب و عادلانه برای آب و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مهار، توزیع و انتقال آب به‌عنوان عامل‌های اقتصادی و عوامل مشارکت مردمی و تشکیل شوراهای حل اختلاف مردمی به‌عنوان عامل‌های اجتماعی از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر ایجاد و توسعه بازار آب معرفی شدند.
کلیدواژه بازار آب، مولفه‌های اقتصادی، مولفه های حقوقی، دشت همدان- بهار
آدرس دانشگاه بوعلی سینا, دانشکده کشاورزی, ایران, دانشگاه بوعلی سینا, دانشکده کشاورزی, ایران, دانشگاه بوعلی سینا, دانشکده کشاورزی, ایران
پست الکترونیکی movahedi686@yahoo.com
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved