>
Fa   |   Ar   |   En
   تحلیل تاثیر نفوذ اینترنت بر تجارت کالاها و خدمات ایران با شرکای تجاری: رویکرد رگرسیون فازی  
   
نویسنده سرخوش سرا علی ,اسماعیل پور ئاسو ,نصرالهی خدیجه ,حقیقت جعفر
منبع پژوهش هاي اقتصادي ايران - 1399 - دوره : 25 - شماره : 82 - صفحه:173 -216
چکیده    در سه دهه گذشته اینترنت نقش بزرگی در جوامع ایفا کرده و افزایش سریع استفاده از آن نشان‌دهنده تاثیر آن بر تمام جنبه‌های اقتصادی از جمله تجارت بین‌الملل است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نفوذ اینترنت بر تجارت کالاها و خدمات ایران با بزرگ‌ترین شرکای تجاری آن است. برای این منظور از روش رگرسیون فازی جهت بررسی روابط بین در طی دوره  20161995 استفاده ‌شده است. در این مطالعه سه مدل تجربی شامل : 1 تاثیر نفوذ اینترنت بر تجارت کل کالاها و خدمات ایران با شرکای تجاری، 2 تاثیر نفوذ اینترنت بر صادرات کالاها و خدمات ایران به شرکای تجاری و 3 تاثیر نفوذ اینترنت بر واردات کالاها و خدمات ایران از شرکای تجاری آن در چارچوب مدل جاذبه تعمیم‌یافته برآورد شده‌اند. نتایج به‌دست‌ آمده نشان می‌دهد متغیرهای نفوذ اینترنت و تولید ناخالص داخلی سرانه ایران و شرکای تجاری و جمعیت ایران در هر سه مدل بر تجارت کالاها و خدمات تاثیر مثبت دارند. همچنین مطابق نتایج، اثر متغیر جمعیت شرکای تجاری ایران بر تجارت کل و صادرات ایران به این کشورها مثبت است در حالی که بر واردات کالاها و خدمات ایران از شرکای تجاری اثر منفی دارد. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از این است که اثر متغیرهای فاصله و نرخ ارز بین ایران و شرکای تجاری بر تجارت کل ایران با این کشورها و صادرات به آن‌ها و واردات از آن‌ها منفی است.
کلیدواژه تجارت کالا و خدمات، نفوذ اینترنت، رگرسیون فازی، صادرات، واردات
آدرس دانشگاه اصفهان, ایران, دانشگاه تبریز, ایران, دانشگاه اصفهان, گروه اقتصاد, ایران, دانشگاه تبریز, گروه اقتصاد, ایران
پست الکترونیکی haghighat@tabrizu.ac.ir
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved