>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران  
   
نویسنده مهدوی ابوالقاسم ,ملکشاهیان مهران
منبع پژوهش هاي اقتصادي ايران - 1383 - شماره : 21 - صفحه:91 -114
فایل تمام متن
چکیده    یکی از عوامل موثر بر شناخت توانمندی های صادراتی یک کشور برای اتخاذ سیاست های مناسب در آن راستا، وجود مزیت نسبی در تولید و صادرات کالا است. به طور ساده عقیده بر این است که کشورها به دلیل وجود مزیت نسبی در تولید کالاها وارد صحنه تجارت خارجی شده و در سطح بین المللی به مبادله کالا می پردازند. برای اندازه گیری مزیت نسبی، معیارهای متفاوتی از سوی اقتصاددانان ارائه شده است که از آن جمله می توان به معیارهای بالاسا و ولراث اشاره کرد. در این مقاله، با استفاده از شاخص های مذکور به بررسی مزیت نسبی آشکار شده (rca) محصولات صنعت پتروشیمی ایران پرداخته می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایران در صادرات محصولات صنعت پتروشیمی از مزیت نسبی برخوردار بوده و سهم صادرات آن از صادرات کالاهای صنعتی کشور در حال افزایش است.
کلیدواژه تجات خارجی، مزیت نسبی، صنعت پتروشیمی، مزیت نسبی آشکار شده، ایران.
آدرس دانشگاه تهران, دانشکده اقتصاد, ایران
پست الکترونیکی mahdavi@ut.ac.ir
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved