>
Fa   |   Ar   |   En
   رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان با تحلیل رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان (یک همبستگی بنیادی)  
   
نویسنده سلملیان هانیه ,ملکی پیربازاری معصومه ,صالحی سیروس
منبع علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران اهواز - 1399 - دوره : 27 - شماره : 1 - صفحه:183 -202
چکیده    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه دانش‌آموزان با تحلیل‌رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان رامسر و شاغل به تحصیل در سال 98-1397 بود. تعداد جامعه شامل 1238 نفر بود که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 288 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ و براون (1999)، پرسشنامه تحلیل رفتگی تحصیلی برسو و همکاران (2007) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) بود. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد مجموعه متغیرهای طرحواره‌های ناسازگار اولیه با مجموعه مولفه های تحلیل‌رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی به طور معنی‌داری بر اساس همبستگی کانونی پیوند داشته‌اند. همچنین در رابطه متغیرهای پیش بین و ملاک، می‌توان گفت که «خودکنترلی ناکافی» و «استحقاق/بزرگ منشی» بهترین پیش‌بینی کننده‌های مجموعه ملاک یعنی تحلیل‌رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی هستند. بنابراین توجه به طرحواره‌های ناسازگار اولیه جهت کاهش تحلیل‌رفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان مهم است.
کلیدواژه طرحواره‌های ناسازگار اولیه، تحلیل‌رفتگی تحصیلی، اضطراب اجتماعی، همبستگی کانونی، دانش‌آموزان
آدرس موسسه آموزش عالی رحمان, ایران, موسسه آموزش عالی رحمان, ایران, موسسه آموزش عالی رحمان, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved