>
Fa   |   Ar   |   En
   تربیت اجتماعی با تاکید بر آموزه های تربیتی ـ روان شناختی  
   
نویسنده پناهی علی احمد
منبع پژوهشهاي اجتماعي اسلامي - 1395 - دوره : 22 - شماره : 4 - صفحه:157 -183
چکیده    هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای تاثیرگذار در تحقق و ایجاد تربیت اجتماعی است. سوال اساسی این است که بایسته ها و نبایسته های تربیتی، اجتماعی و روان شناختی در راستای نیل به تربیت اجتماعی افراد چیست؟ روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و روان شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای آموزشی، تربیتی و روان شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص ترین راهبردهای تربیتی، اجتماعی و روان شناختی که می تواند در تحقق تربیت اجتماعی تاثیرگذار باشد و مربیان را در نیل به این هدف یاری رساند عبارتند از: آگاهی از محتوای تربیت اجتماعی، آگاهی از راه کارهای انتقال پیام، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی نسبت به تحقق جامعه پذیری، توجه جدی به تفاوت های فردی و جنسیتی در فرایند آموزش تربیت اجتماعی، بهره گیری صحیح از روش یادگیری مشاهده ای، بهره گیری گسترده از ارتباط کلامی و غیر کلامی، و ساده گویی و مدارا با متربی.
کلیدواژه تربیت اجتماعی، تفاوت های فردی، ظرفیت های روانی، روابط کلامی، یادگیری مشاهده ای و انگیزش
آدرس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, ایران. حوزه علمیه قم, ایران
پست الکترونیکی apanahi@rihu.ac.ir
 
 

Copyright 2023
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved