>
Fa   |   Ar   |   En
   بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان  
   
نویسنده موحدی معصومه ,عبادی راد محمد ,کریمی نژاد کلثوم ,مروج فایزه
منبع يافته - 1396 - دوره : 19 - شماره : 2 - صفحه:18 -29
چکیده    مقدمه: تحقیقات دو دهه اخیر بیانگر اهمیت و توجه خاص کشورهای مختلف به مسئله تعلل بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است.مواد و روش ها: در این پژوهش روش آزمایشی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است. از میان دانشجویان دختر و پسر در سال تحصیلی 94-93، 393 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای انتخاب دانشجویان گروه های پژوهشی، ابتدا پرسشنامه تعلل تاکمن برای نمونه ای به حجم 393 نفر از دانشجویان اجرا شد و از این میان، تعداد 76 نفر از دانشجویان با توجه به نمرات کسب شده در پرسشنامه تعلل تاکمن به عنوان دانشجویان دارای تعلل شناسایی و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میزان شیوع تعلل در کل دانشجویان 33/19 درصد بود. 41/29 درصد از پسران جامعه مورد بررسی، تعللی بودند در حالی که این میزان در دختران 96/14 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از تاثیر گذاری دو روش درمان شناختی رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش تعلل بود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین جنسیت و نوع درمان در این پژوهش مشاهده شد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش، به نظر می رسد که تعلل از سازه های شناختی تاثیرپذیر است و با توجه به همین مسئله، این دو روش درمانی با تاکید بر سازه های شناختی توانستند میزان تعلل را در گروه آزمایش کاهش دهند. همچنین تفاوت روش های درمانی در بین دختران و پسران، نشان از تفاوت سازه های شناختی متناسب با جنسیت است که به نظر می رسد بی ارتباط با نقش های جنسیتی نباشد.
کلیدواژه تعلل، درمان، شناختی-رفتاری، مدیریت رفتار، دانشجویان
آدرس دانشگاه علوم پزشکی لرستان, مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت, ایران, دانشگاه شهید بهشتی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, گروه مشاوره, ایران, دانشگاه شهید چمران اهواز, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, گروه مشاوره, ایران, دانشگاه جهاد دانشگاهی اهواز, گروه روانشناسی, ایران
 
 

Copyright 2015
Islamic World Science Citation Center
All Rights Reserved